Skip to content

Design for Six Sigma – de frække ord i effektiv produktudvikling?

 

Design for Six Sigma – de frække ord i effektiv produktudvikling?

At være i en udviklingsfunktion er for langt de fleste ansatte en ”daglig fest”. Glæden ved at gå på arbejde og gøre en forskel fylder meget, når de beskriver deres hverdag. Det, at få lov til at skabe og bygge noget, ligger dybt i langt de fleste af os mennesker. Det er godt og sikrer vel menneskehedens overlevelse på en række fronter.

Der er imidlertid heller ingen tvivl om, hvornår man er kommet i dialog med ”en hardcore produktudvikler”. Passionen og fagsproget skinner igennem. Herligt. Godt at opleve engagement og indsigt. Derfor er denne lille artikel også skrevet med kærlige tanker til fagpersoner. De personer, som til daglig sidder med de udfordringer, som udvikling giver… og til den gruppe af de personer, som måske gerne vil have en lidt mere hardcore beskrivelse af Design for Six Sigma.

Så nu er alle advaret – her kommer de hårde facts og frække ord koblet til udviklingsfilosofien Design for Six Sigma.

 

Voice of the Customer

Hele tankesættet i Design for Six Sigma handler om at fokusere på kundernes krav, forventninger og idéer. Kunder forstået bredt. Det vil sige, at kolleger i produktion, service, salg etc. også betragtes som kunder – i tillæg til brugerne af produktet/serviceydelsen.

 

Critical Parameter Management (CPM)

Det handler om at indsamle data, bruge dem og agere ud fra en datadrevet forståelse. Data for de vigtigste kritiske parametre hjælper med at etablere og verificere sammenhænge mellem de prioriterede krav. Herfra defineres og styres ved at udvikle interne specifikationer. Således, at de interne specifikationer opfyldes gennem brug af robuste designteknikker, og de registreres gennem hele produktets levetid.
Groft sagt er der i fagsproget to helt centrale mål. Det handler om at kunne forudsige mest muligt og meget præcist – også kaldet Reliability Management. Og for det andet sikre, at det nye design rent faktisk kan produceres og ydelsen leveres Design for Manufacturability.
Inden for hvert af disse to emner må der bruges en række forskellige værktøjer – koblet til aktiviteter og virkemidler.

Reliability Management

  • Her ønskes mulighed for at styre ”failure mode” – altså de forskellige fejltyper og risici, som kan kobles til selve designet af produktet og brugen af produktet. Typisk sker det gennem en række workshopper med fokus på fejltyper samt de afledte konsekvenser.
  • Life time modellering – produkter og servicer kræver en vis levetid for at blive anset som værende kvalitet. Da nogle kunder/brugere kan udsætte produkterne for lidt af hvert, er det helt afgørende, at der arbejdes med ekstreme tests. Ofte på måder, som kan være langt fra den forventede brug af et produkt.
  • Der pågår løbende systematisk indsamling af data fra markedet og testområder. Det er med til at skabe en meget bedre forståelse af, hvordan kunder agerer – og hvad det har af betydning for både det nuværende og det fremtidige design.

Design for manufacturability

  •  Gennem hele forløbet holdes der styr på kapabiliteter og tolerancer i selve produktets design. Det betyder, at der tages hensyn til, hvorledes de enkelte dele i produktet passer sammen, og hvor det vil være afgørende at arbejde yderligere med selve designet eller forfine organisationens evne til at producere produktet/ydelsen.
  • Når nye produkter designes, er der traditionelt set for lidt fokus på involvering af kolleger fra andre dele af organisationen, der ellers ville kunne være med til at sikre fremtidige arbejdsgange – både under selve produktionen og hvis der efterfølgende skal leveres service. Her er det en integreret del af metoderne og værktøjerne i Design for Six Sigma.
  • Med data og stringens i beslutningerne opfanges signaler meget tidligere om produktsvagheder og støj i systemet. Det betyder, at produktet modnes tidligere – og dermed spares dyre lærepenge.

Husk, at det ikke er afgørende, hvad I kalder begreberne.

Sørg for, at der er skabt anledninger til at få drøftet, hvilke begreber I bruger i jeres organisation – og hvordan I gør det meget konkret i hverdagen. Her ligger nemlig en stor del af hemmeligheden gemt. Det at gøre det ens.

Design for six sigma pil tyk1

Vi hjælper dig med at navigere i en verden med processer, mennesker og data

IASSC logo

Bliv klogere på vores

Scroll To Top